قصص

رواية سهر (أم البنات) كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم إسراء محمد

وجه يوم الجمعه وقت مقابلة العريس
العريس جه وزيدان استقبله ورحب بيه وقعد يتكلم معاه شويه وبعدين نده علي سهر
سهر كانت متوتره ومش عايزه تخرج بس خرجت
قدمت العصير وهي عنيها في الارض وقعدت شويه
وبعدين
زيدان قال : هسيبكم شويه تتكلموا

وجه يوم الجمعه وقت مقابلة العريس
العريس جه وزيدان استقبله ورحب بيه وقعد يتكلم معاه شويه وبعدين نده علي سهر
سهر كانت متوتره ومش عايزه تخرج بس خرجت

قدمت العصير وهي عنيها في الارض وقعدت شويه
وبعدين
زيدان قال : هسيبكم شويه تتكلموا

زيدان خرج وسابهم
وهي فضلت باصه في الأرض
وبعدين سمعت واحده

بتقول : اي يا عروسه هتفضلي حاطه وشك في الأرض
فرفعت راسها باستغراب تشوف مين اللي بيتكلم
لقت ست قاعده في وشها
ففضلت تبص حواليها
الست ضحكت
وقالت : متستغربيش انا ام العريس

سهر : وحضرتك جايه لي من غير العريس
ام العريس : عشان اشوف اللي وقعت ابني في حبها واتكلم معاها الاول
سهر : ويا تري هتتكلمي في اي

ام العريس : بصي يا ست البنات انتي ممكن تفتكري اني جايه عشان اقولك ارفضي الجوازه وهاتيها من عندك انتي والكلام ده بس الحقيقه غير كده
سهر : واي هي بقي

ام العريس : انا اسمي ناهد وعندي ولد وبنت بنتي متجوزه وعندها بنوته اسمها ديالا عندها 3 سنين
سهر بابتسامة : ربنا يحميها
ناهد : والولد عنده 38 سنه خريج سياحه وفنادق ومسبقش ليه الجواز

سهر : ومتجوزش لي
ناهد : مفيش بنت خطفت قلبه
سهر : وعايز يتجوزني لي
ناهد : عشان انتي خطفتي قلبه
سهر : وبعد ما عرف ان معايا 3 بنات مغيرش رأيه
ناهد : بالعكس اتمسك بيكي اكتر
سهر باستغراب : للدرجه دي

ناهد : واكتر
سهر : وحضرتك معترضتيش لما عرفتي اني مطلقه

ناهد : واعترض لي الجواز قسمه ونصيب ونصيبه جه واحده مطلقه يبقي ابارك الجوازه ومليش دعوه بحاجه تانيه
سهر : يعني حضرتك موافقه انه يتجوز واحده مطلقه ومعاها 3 بنات

ناهد : انتي لي مقلله من نفسك كده
سهر : عشان مش طبيعي ان واحد متجوزش قبل كده لما يفكر يتجوز يتجوز واحده مطلقه وياريت لوحدها دي معاها عيال

ناهد : بصي يا حبيبتي يمكن الموضوع غريب شويه بالنسبالك لكن انا شايفه انه عادي عارفه لي
سهر : لي
ناهد : عشان لما اتجوزت ابو بنتي كنت مطلقه ومعايا ابني وجوزي ماكنش اتجوز قبل كده برضو ولما اهله عرفوا رحبوا بيا وبابني وسطهم
سهر : عشان كده حضرتك مش معترضه علي الجوازه

ناهد : اه وعايزاكي تبقي واثقه ان من ساعة ما هتقولي اه موافقه انك هتبقي بنتي التانيه وعيالك هيبقوا احفادي اي رأيك بقي
سهر فرحت بكلام ناهد

وقالت : كلام حضرتك حلو اوي وعجبني بس برضو مش هقدر اقول اه او لا من غير ما اشوف ابن حضرتك
ناهد : طبعاً يا حبيبتي ده حقك هو كان جاي معايا بس انا قولت اجي واقعد معاكي لوحدنا الاول واطمنك

عشان لما تقعدي معاه متبقيش قلقانه
سهر : مكدبش عليكي كلام حضرتك ريحني بس برضو لازم اخد وقتي في التفكير حتي بعد ما اشوف ابن حضرتك

ناهد : براحتك خالص انا مش هستعجلك عشان متحسيش انك اتسرعتي
سهر : تمام بس ممكن اسألك سؤال
ناهد : طبعاً
سهر : هو اسمه اي
ناهد : انا نفسي اقولك والله بس هو محلفني ع المصحف قبل ما اجي اني مقولش عشان عايز يعملهالك مفاجأة
سهر : تمام

ناهد استأذنت ومشيت
زيدان : اي رأيك في كلامها
سهر : حضرتك كنت عارف ان مش هو اللي جاي
زيدان : لا انا اتفاجأت زي زيك بس المهم اي رأيك

سهر : انا ارتحت من كلامها بس برضو مش هقول رأيي غير لما اشوف ابنها وافكر
زيدان : ده حقك ومحدش هيعرضك فيه

سهر : تمام عن اذنك بقي عشان عندي شغل الصبح
زيدان : تصبحي علي خير يا حبيبت بابا
سهر : وانت من اهل الخير يا روحي
ودخلت نامت من غير ما تفكر في حاجه

لتكملة القراءة اضغط عـLـى رقم 21 في الأسفل 👇👇👇

موقع كامسترو للسياحة العالمية من أفضل المواقع فى مجال السياحة انصح بزيارتة .
الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى