رواية صد،مة عمري (كامله جميع الفصول) بقلم همس كاتبة

( وجع الندى)
همس كاتبة
شريف : بصي انا هديكي مهلة تفكري ، احنا نعمل خطوبة الاول فترة كدة و بعد ما تمتحني و تنجحي باذن الله نتجوز قولتي ايه
قولت وانا برضو مصدومة : شريف مش معنى اننا قربنا من بعض و بقينا صحاب يعني خلاص نتجوز ، انا مش مستعدة اكرر نفس الغلط تاني ، انا دلوقتي حياتي لبناتي و لدراستي و بس
شريف : يا ندى هتفضلي قافلة على نفسك يعني ؟ و ان كان على البنات انا حهطهم بعنيا ، و وانك تكملي تعليمك شرطي قبل ما يكون شرطك انتي
قولت : خلاص سيبني افكر
شريف : ماشي يا ندى ، فكري ، وعلى فكرة عمي عارف بالموضوع انا كلمته قبل كدة
خدت البنات و روحت للأوضة انا حرفيا مصدومة و متدايقة اوي ، طول الفترة الي فاتت انا وشريف قربنا من بعض كأصحاب و انا مش متقبلة فكرة الجواز تاني ، مش حاسة باي حاجة تجاه شريف
مرت ايام
و طنط ندى فضلت تزن و تزن عليا عشان اوافق على الخطوبة ، و بابا كان مقتنع بشريف اوي و كان بيحاول يقنعني
بعد تفكير عميق ، قررت اوافق بس بشروطي ، اول مرة اتجوزت عن حب طبعا حب مراهقة و كدا و بابا ما كانش مقتنع بيه و فشلت ، لكن يمكن لو سمعت كلام بابا و طنط ندى تبقى حياتي احسن ، ع الاقل هما عارفين مصلحتي و مش ناوين يأذ.وني
روحت قعدت مع بابا
بابا : ها نقول مبروك ؟
قولت : الي انت شايفه يا بابا ، بس انا عندي شروط
بابا : ما تشيلش الهم ، شريف موافق على كل شروطك و البنات هيبقو معاكم و هتتعلمي احسن تعليم
قولت : بس انا عندي شرط اهم
بابا باستغراب : ايه هو يبنتي
قولت : انا مش هعمل لا خطوبة و لا فرح و كمان الخطوبة هتكون بعد الامتحانات و هتكون بينا و بسيطةاوي و كمان كتب الكتاب بعد سنوية بنتي
بابا : ليه كدة يا بنتي ، ما تخلي الخطوبة اليومين دول على الاقل ، و بعدين الحي ابقى من المي.ت ، يعني افرحي وعيشي شبابك
قولت : بابا انا قولت الي عندي، بعدين انا معرفش حاجة عن حياة. شريف الخاصة ابدا ، لا اهله و لا ان كان متجوز ولا مطلق
بابا : يا بنتي شريف لا متجوز ولا مطلق ، هو اعزب يا بنتي و انتي اول ست بحياته ، و اهله ناس محترمين انا سألت عليه
قولت بصدمة : مدام هو اعزب ليه ، ليه يتجوز ست مطلقة و معاها عيال
بابا بعصبية : ما تبطلي تخل.ف انتي كمان ، و ايه يعني اطلقتي ، خلاص ملكيش مستقبل ؟ اعقلي و فكري كويس انتي تستاهلي تكوني سعيدة مع راجل يقدرك و يحترمك
قولت : بابا بلغ شريف شروطي و ان كان موافق كان به و ان ما وافقش هو حر
روحت لاوضتي و قعدت مع البنات قامت ايسل حضنتني
على طول بفكر مش قادرة اوقف التفكير ، حاسة في حاجة غلط ، حاسة انه قراري غلط ، بس كنت بصبر نفسي و بقول اهلي ادرى بمصلحتي
بابا بلغ شريف الشروط بتاعتي و شريف وافق من غير نقاش و ده خلاني احس قد ايه هو مهتم بيا و بصراحة اتبسطت لان الاهتمام حلو اوي حتى لو مش الشخص الي انت عايزه
شوية وموبايلي رن
قومت ورديت
لقيت المتصل اروى
اروى كانت بتعيط و خايفة اوي : ندى يا ندى الحقي
قولت بفزع : ايه في ايه مالك
اروى بعياط : هبة يا ندى هبة
قولت بخوف : مالها
اروى بانهيار : لاقوها منت..حرة بشقتها ، لفت على ر. قبتها حبل و شن.قت نفسها
قولت بخو.ف و صدمة : انتي بتقولي ايه
اروى : و يا لهوي على فضيحتها
قولت بخوف : فضيحة ايه انطقي
اروى : في صور منتشرة ليها في كل مكان و هي عر…يانة ، و اهلها كانو عايزين يق..تلوها
قولت برعب : انتي بتقولي ايه مين عمل كدة مين الي فضحها
اروى : مش عارفة ، البوليس جم و قفلو شقتها علشان التحقيقات ، انا خايفة اوي
قولت : طب فهميني هي ما..تت يعني
اروى : بقولك شن.قت نفسها يعني اكيد ماتت ، و دلوقتي جثم.انها بالمشر.حة
قولت و انا مش قادرة اوقف من الصدمة : فين فين العزا
اروى : في بيت عمها ، اهل سعيد
قولت : طب يلا البسي و تعالي نروح نعزيهم
اروى : دي كانت ضرتك يا ندى
قولت : و كانت صاحبتي قبل كدة
اوى : يلا هلبس و جاية على طول
روحت قولت لبابا و طنط ندى بسرعة
طنط ندى : يا مصيبتي دي ما.تت كا.فرة
قولت و انا بعيط : انا ليه بيحصلي كده
بابا : احنا قولنا هنكون اقوى من كدة يا ندى
قولت و انا بعيط : يا بابا هبة خسرت الدنيا بعمايلها و خسرت الاخرة ربنا يسامحها
بابا : ادعيلها بالرحمة و قومي نعزي اهل سعيد ، ده واحب برضو يا بنتي
قولت : يلا يا بابا
روحت وسبت البنات عند طنط ندى
طول الوقت بفكر ما فيش حد يعرف سر هبة غيري ، جايز تكون قالت لحد تاني ، زعلت اوي مش مسدقة انه هبة تعمل كدة
دخلت بيت اهل سعيد و حسيت كاني ببيتي ، روحت و عزيت الستات ، سمعت كلام بالطالع و بالنازل بس ما اهتمتش خالص ، روحت لمامت سعيد اعزيها ، كانت عاملة نفسها مش واعية لحاجة و مغمى عليها و بتعيط ، بس انا عشان بقالي سنين عارفاها ، كنت عارفة انها بتمثل و كل ده كدب بكدب
حضنتني وعد اخت سعيد الكبيرة و عيطت بحضني جامد و بقت تقول بصوت عالي ، حقك رجعلك و الله الي حصل ده بسبب الي عملته بيكي
و انا كنت بغمزلها تسكت و حاولت كتير
لكن كل الستات القاعدة بدأو يتكلمو على هبة
و انا بسمع كلامهم و الستات عمالين يعلو بصوتهم
جات وحدة وقفت جنبي وقالت : ربنا قادر على كل شيء اهو خلصلك حقك
بصيت بيها بصدمة
وقولت بصراخ : بس بس اسكتو خالص ، لا الحي بترحموه و لا المي.ت بتترحمو عليه ، انتو ايه ؟؟؟قلبكم ده ايه ؟؟؟ حجر ، ما بتحسوش ، البنت بقت بايدين ربنا بدل ما تدعولها ربنا يرحما و يغفر لها عمالين تتكلمو عليها يا ناس حرا.م عليكم
و بدأت اعيط بهستيريا بحضن وعد اخت سعيد الي هية كانت زي اختي بالزبط
مرت الايام الثلاثة كنت تعبانة و زعلانة على هبة
بس انا اقتنعت انه الزعل عمره ما هيفيد
قولت اركز على مذاكرتي الفترة دي
لتكملة القصة اضغط على الرقم 10 في الأسفل 👇